Natuurlijk helpt het wanneer de economie groeit en het kabinet geen bezuinigingen doorvoert. Maar niets komt vanzelf. Voor u ligt een begroting waarin wij de ambities van dit college hebben uitgewerkt in concrete en realistische plannen. Wij bieden u een begroting aan, waarbij wij op een zodanige manier zijn omgegaan met onze afhankelijkheid van het Rijk en met goede aandacht voor de lokale lastendruk, dat de voorzieningen ook in de toekomst betaald kunnen worden. Een begroting met realistische ambities en concrete doelstellingen, waarin naar onze verwachting de gemeenteraad, de inwoners en bedrijven van gemeente Noordoostpolder zich zullen herkennen en die ons allemaal verder brengt. De huidige, en begrote financiële positie is een goede basis voor de ontwikkelingen die worden voorzien en de rol die gemeente Noordoostpolder daarin voor zichzelf ziet.

Het college heeft invulling gegeven aan het ontwikkelen van plannen om de drie geformuleerde ambities uit de begroting 2017 – 2020 concreet vorm te geven. Die ambities zijn: het realiseren van toekomstbestendige huisvesting voor de tweede fase van het voortgezet onderwijs, het vormgeven aan een kwaliteitsimpuls voor het openbaar gebied, mede door het reduceren van kleine ergernissen en het realiseren van een klanttevredenheidsmeter voor inwoners die gebruik maken van zorgaanbieders in het Sociaal Domein. De concretisering van deze plannen sluit aan bij overige speerpunten voor de komende jaren, zoals de invulling van de drie gedecentraliseerde taken Jeugd, Participatie en Wmo2015 in relatie tot het hiervoor beschikbare budget, een goed onderhoudsniveau van de openbare ruimte en nieuwe projecten, zoals het Centrumplan Emmeloord, Voorzien in Vastgoed en Werelderfgoed Schokland/Nieuwe Natuur.

Deze begroting is het resultaat van de uitwerking van de in juli vastgestelde Perspectiefnota en is opgesteld op basis van de septembercirculaire. Het resultaat laat geen verrassend ander beeld zien ten opzichte van de Perspectiefnota 2018 – 2021. Het is een ambitieuze en evenwichtige begroting geworden, maar ook met een twist. Een twist, omdat na drie jaren ervaring met de gedecentraliseerde taken Jeugd, Participatie en Wmo2015, moet worden vastgesteld dat het Rijk te weinig middelen heeft gegeven om deze taken uit te voeren op een manier waarvoor wij verantwoordelijk kunnen en willen zijn. Als college hebben wij de ontwikkelingen rondom het beleid en de financiering van het sociaal domein nadrukkelijk gevolgd en alles in het werk gesteld om autonoom beleid te kunnen blijven maken en uitvoeren. Wij hebben Den Haag laten weten waar haar rol en de financiën in het decentralisatieproces knelpunten oplevert en waar wij verbetering verwachten. Ondanks de niet optimale transitie denken wij dat het is gelukt onze inwoners die zorg te geven die zij nodig hebben. Wij houden onze ogen en oren open om te signaleren of er inwoners zijn die niet die zorg krijgen die hen helpt of niet tevreden zijn over de geleverde zorg.

Voortbordurend op de cijfers en ervaringen van de afgelopen jaren is de verwachting dat bedrijven ook in 2018 zullen investeren, de woningmarkt het goed blijft doen, met de nieuwe woningbouwkavels die in de verkoop gaan in Emmeloord (Emmelhage fase II) en Marknesse, en dat het nieuwe Centrumplan Emmeloord een positieve impuls zal geven aan de economie in het centrum van Emmeloord. Deze ontwikkelingen zorgen er voor dat het te onderhouden areaal in Noordoostpolder groter wordt, bij een ongeveer gelijkblijvend tot licht stijgend aantal inwoners. Een groter areaal betekent meer lasten, terwijl de algemene uitkering nauwelijks zal stijgen om dit te compenseren.