Werken vanuit een dienstverlenende houding, dat is wat we nastreven als organisatie. Het betekent dat we meedenken en meewerken vanuit de vraag van de inwoner, de ondernemer of de instelling. Dit doen we niet alleen, maar vaak in samenwerking met inwoners zelf, ons maatschappelijk middenveld, andere overheden of organisaties. De principes van het passend organiseren zijn hierin leidend:

  • We hebben veel contact met onze inwoners, ondernemers, instellingen, dorpsbelangen en wijkverenigingen. Op deze wijze krijgen zij meer invloed op hun eigen leefomgeving. Als gemeente proberen we hen bij hun ideeën en initiatieven te faciliteren. We werken daarbij zo veel mogelijk samen met andere partijen, zoals de Politie, Carrefour en Mercatus.
  • Inwoners kunnen een individuele (zorg)vraag hebben die we op maat beantwoorden. Ook hierin zoeken we de samenwerking met verschillende partners. Zoals met Carrefour, zorg- en welzijnsorganisaties. Met de inwoner kijken wij naar de best passende oplossing voor het vraagstuk.
  • We hebben ook dienstverlening die voor iedere inwoner gelijk is. Zoals het verstrekken van een paspoort of een rijbewijs. Bij dit soort producten streven we er naar om het aanvraagproces voor onze inwoners en ondernemers zo eenvoudig (digitaal) mogelijk te maken.
  • Bij het beheer en onderhoud van onze wegen, het openbare groen en onze gebouwen wordt inwoners gevraagd mee te denken over de (her)inrichting. De komende jaren gaan we bijvoorbeeld samen met onze inwoners kijken hoe wij onze gemeentelijke accommodaties meer optimaal en meer flexibel kunnen gebruiken.